SPONSORER
Google Annoncering
Se yderligere her!

Fotoalbum

Sortering: Vej/gade:
TOTAL:   535      

<   1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    >  

Total visninger - alle billeder i databasen:   (440461) siden 10-03-2009
Et fint postkort, der viser Bredgade i den rå udgave før vejbelægningen kom til Langaa. Kortet er afsendt LANGAA den 7. Juni til CALIFORNIA USA og derfor frankeret med 2 x 5 øre. Den lange Bredgade taget fra Gl. Langaa ned mod Langaa Stationsby. En påskehilsen afsendt den 15.4.1911 fra LANGAA til AARHUS Sådan så Langaa station ud. Banen Aarhus - Langaa er opført af Engelske jernbaneingeniører og arbejdere. Derfor er bygningsstilen på Langaa og Laurbjerg stationer opført efter den inspiration de havde med hjemmefra. Kortet er ubrugt, så derfor kan det ikke tidsbestemmes.
Langå - Bredgade 1910(836)Langå Stationsby(835)Langaa Station(771)

<b>Ken Poulsen, Hadsten har sendt dette til laurbjerg.dk – Kan du hjælpe?</b><br>
For nogle år siden - i slutningen af 1990'erne - var jeg med mine forældre på familiebesøg
i Ballen på Samsø og vi besøgte da én af de mange turistbutikker, der lokker med alverdens
ting og sager. Denne butik solgte billige malerier opkøbt i hele Jylland bl.a. fra dødsboer og 
ét af malerierne fik vakt vores interesse pga. et meget genkendeligt motiv - Laurbjerg kirke med
omkringliggende huse. <br><br>
 
Vi måtte selvfølgelig have billedet med hjem og prisen på kr. 250,00 var jo ikke skræmmende.
Siden da har vi via forskellige ældre medborgere forsøgt at få dateret billedet og identificeret
kunstneren, men desværre uden held. <br><br>
 
Købmandsbutikken til venstre i billedet ser ud til at være fra før tilføjelsen af overetagen, hvilket
muremester Sall også har bekræftet (som jo har muret overetagen), men ellers kniber det 
med ting at identificere årstallet med. <br><br>
 
Signaturen kunne være <b>P. Sørensen</b>, men den er desværre ikke helt tydelig. <br><br>
 
Det vil naturligvis være interessant at høre, om nogen kunne hjælpe med yderligere oplysninger
om både kunster og årstal. <br><br>

<b>KEN POULSEN</b><br><br><br>


Skriv gerne til allan@laurbjerg.dk så vil oplysninger blive ført ajour herunder… Postkort fra hovedgaden gennem Jebjerg. Sidste bygning på venstre side er det vi i dag kender som forsamlingshuset. Reklamefrimærke som viser et første lyntog. Det er ikke udgivet af Post- & Telegrafvæsnet.
Maleri - Gammel Laurbjerg(952)Jebjerg pr. Laurbjerg(750)Poster Stamp Langå(723)

Den 29. Juli kl. 12.30 havde Transportminister Hans Christian Schmidt, meddelt sin ankomst på Laurbjerg Station. De første tilhører kom i god tid, og samledes foran den gamle Laurbjerg Station. På dette tidspunkt, før ministeren ankom havde han, holdt et forudgående møde på Restaurant Fru Larsen, med repræsentanter fra Arriva, folketingskandidat for Venstre Karen Jespersen samt lokale politikere fra Favrskov Kommune. Folketingskandidat Karen Jespersen byder velkommen til informationsmødet.
Ministerbesøg - Laurbjerg Station(811)Ministerbesøg - Laurbjerg Station(719)Ministerbesøg - Laurbjerg Station(742)

Arriva har på mødet, afleveret et udkast, til en revideret køreplan, med stop i Laurbjerg. Man regner med, at et det samlet set, vil tage 90 sekunder at lave et stop i Laurbjerg. Rejsetiden vil egentlig ikke blive forlænget for de øvrige rejsende, hvilket også er et positivt element. <br> <br>I visse tilfælde betaler det offentlige(her Staten), for urentable stop, hvor passagerer tallet reelt er for lavt. Men Arriva har vurderet at grundlaget er stort nok i Laurbjerg, så det vil ikke belaste de offentlige budgetter. <br> <br>Trafikminsiter Hans Christian Schmidt kunne således konkludere, at der kun vil blive tale om de direkte omkostninger, til selve etableringen af perron, signalanlæg, billetautomat mv. – og at ingen på nuværende tidspunkt, kan oplyse prisen på det. <br> <br>Der er et kæmpe minus, hvilket er jernbaneskinnernes hældning, som sikre at togene(DSB), kan køre gennem Laurbjerg med høj hastighed. Det betyder at nuværende perron-anlæg ikke kan bruges. <br><br>Status er, at Trafikminister Hans Christian Schmidt, allerede mandag den 1. august, vil tage kontakt til BaneDanmark, for at få dem til at komme med økonomien i projektet. Hvis det ser fornuftigt ud, skal det herefter fremlægges for det politiske udvalg under Trafikministeriet. Hans Christian Schmidt, lovede at komme med en hurtig tilbagemelding, og understregede samtidig, at når ting behandles på det niveau, kan en hurtig behandling, også tage lang tid. Men her er en fokus sag, og den vil han ikke slippe. Trafikminister Hans Christian Schmidt i en efterfølgende dialog med en af Favrskov Kommunes repræsentanter Karen Jesper sammen med ?
Ministerbesøg - Laurbjerg Station(747)Ministerbesøg - Laurbjerg Station(635)Ministerbesøg - Laurbjerg Station(697)

Sidste ord udveksles mellem Karen Jespersen og Hans Christian Schmidt Godt han ikke er miljøminister! Privatchaufføren venter på afgang, i Trafikministerens store AUDI. Parti som viser det nyanlagte baneterræn mod Gudenåen. Banen fik dobbelt spor til nord og sydgående trafik omkring 1906 og postkortet må været taget kort tid efter indvielsen. Den nuværende rustrøde bro(til venstre) kan stadig opleves, mens den dobbelt gitterbro gik til under 2. verdenskrig Fotografen har formodentlig stået på toppen af Hagltårnet i Langaa for at få det gode perspektiv. Postkortet er stemplet LANGAA 10-8-1912 på Frederik VIII, som var den mest anvendte frankering på brev- og postkort i perioden 1907 – 1912.
Ministerbesøg - Laurbjerg Station(661)Ministerbesøg - Laurbjerg Station(646)Langaa Station(883)

Parti taget fra gudenåen mod Løjstrup Hovedgård. Postkort afsendt LANGAA den 20.2.1907 til KØBENHAVN Frederik d. VIII udgivet den 1. Marts 1907 og her stemplet LAURBJERG  maj 1911. Frimærket er udgivet i stort antal og dengang anvendt til frankering af indlands brevforsendelser. Mange husker sikkert Bredgade som den ser ud på dette postkort med de mange butikker i den øverste de af bredgade med bl.a. slagteren og boghandelen på højre sid. Øverst Langå Kommunekontor.
Gudenaa ved Langaa(786)Laurbjerg stempel(583)Bredgade i 70erne(930)

Julekort sendt til Holbæk pr. ØRSTED, stemplet LAURBJERG den 23-12-1951 Bidstrup Gods på et af de første foto-postkort. Afsenderen bor tilsyneladende selv på eller omkring godset. 10 øres H.C. Andersen frimærke, flot stemplet 23-12-1935. Frimærket er udgivet den 1. Oktober sammen med 5 andre i en serie, for at markere 100 året for udgivelsen af det første eventyr.
Julekort 1951(633)Bidstrup Gods(622)Lerbjerg 1935(587)

Mærkat som reklame for Bøsbro Kro med datidens velkendte slogan Mærkat som reklame for Langaa Træindustris produkter - her den berømte SILVA bakke Udsigt fra broen over Hammelvej, mod Bøstrup station.
Bøsbro Kro(785)Langaa Træindustri(767)Bøstrup St.(801)

Er det Hørvænget - vejen ned mod stationen? Hvad er historien omkring disse huse (Hammelvej ca 313). De fremtræder i dag i fin velholdt stand. De tre huse ligger mellem møbelfabrikken og jernbanen (Ca. Hammelvej 252) Kender du yderligere til købmndsforretningen
Vej i Bøstrup(672)Huse i Bøstrup(709)Købmanden i Bøstrup(689)

Sjældet postkort fra Bøstrup, og så tilmed stemplet BØSTRUP. Afsendt 13/1-1932 fra BØSTRUP til RESENBRO ST. - Se større fotos i bedre opløsning her ved siden af! Startområde ved Svejstrupvej, næsten ude ved gartneren. DM Orienteringsløb – Ultralang. Afviklet den 10. april 2011 i skovene omkring Bidstrup Gods.<br> Der blev afviklet 13 klasser(aldersgrupper) i damerækken og 15 klasser i herrerækken samt 4 åbne klasser. Ældste klasse var 80+ hos herrerne, som havde 6 deltagere. Starten blev afviklet et stykke ud af Svejstrupvej, hvor mållinien var på gårdspladsen på Bidstrup Gods. DM blev afviklet af Århus 1900, der til lejligheden havde tegnet kort over Bidstrup skovene. Startområde ved Svejstrupvej, næsten ude ved gartneren. DM Orienteringsløb – Ultralang. Afviklet den 10. april 2011 i skovene omkring Bidstrup Gods.<br> Der blev afviklet 13 klasser(aldersgrupper) i damerækken og 15 klasser i herrerækken samt 4 åbne klasser. Ældste klasse var 80+ hos herrerne, som havde 6 deltagere. Starten blev afviklet et stykke ud af Svejstrupvej, hvor mållinien var på gårdspladsen på Bidstrup Gods. DM blev afviklet af Århus 1900, der til lejligheden havde tegnet kort over Bidstrup skovene.
Partier fra Bøstrup(673)DM 2011 i orienteringsløb(627)DM 2011 i orienteringsløb(613)

<   1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    >