| Partier fra Langaa Dato/år: Ukendt ID nr.: 449 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
4 Partier som viser Langå i vinterhalvåret. Postkortet er afsendt marts 1908 til VÆRSLEV ST., Ubberup Højskole. |
| Jernbanebroen - Langaa Dato: 28-05-1905 ID nr.: 436 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
2. Udgave af den gamle rustrøde jernbanebro som vi kender den i dag. Kortet her er afsendt i 1905, lige inden jernbanen fik dobbeltspor. Den første bro, som blev opført i ved etableringen af jernbanen mellem Aarhus og Randers i 1862 og blot to år senere sprængt i luften af de preussiske styrker. |
| Jernbanen over Gudenåen Dato: 30-09-1914 ID nr.: 428 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Flot postkort som viser de to gitterbroer, som blev opført i forbindelse med at jernbanen blev dobbeltsporet. Gitterbroerne holdt som bekendt ikke længe, da de blev sprængt under 2. Verdenskrig af danske frihedskæmpere. Jørgen Holm skriver på kortet, at han og Christian holder vagt på broen. Postkortet er afsendt den 30-09-1914 fra LANGAA til TRANEBJERG. |
| Arriva passerer broen Dato: 31-10-2010 ID nr.: 339 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Arriva togsæt kører ud fra Langå station mod Aarhus |
| Den gamle jernbanebro Dato: 31-10-2010 ID nr.: 338 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Den rustrøde jernbanebro bliver nu brugt til at forbinde Langå med cykelstien til Laurbjerg og videre til Silkeborg |
| Den gamle jernbanebro Dato: 31-10-2010 ID nr.: 337 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Den rustrøde jernbanebro er genopført efter 1864. Jernbanen blev indviet i 1862, men da tyskerne sprang broen i luften under krigen, blev den genopført i samme stil som den gamle bro, lavet i England og sejlet hertil. |
| Broen over Gudenåen Dato: 31-10-2010 ID nr.: 336 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Jernbanebroen, som er indviet i 1948. På broen er der anlagt dobbelt spor samt rangerspor. |
| Gitterbroerne over Gudenåen. Dato/år: Ukendt ID nr.: 211 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Gitterbroerne som blev taget i brug i 1908 og saboteret i 1943. Billedet er taget fra postkortet som viser Partier fra Langå og omegn. |
| Partier fra Langå - Postkort Dato/år: Ukendt ID nr.: 208 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Postkort afsendt fra Langå den 2. August 1922. Frimærket er 15 øres mærke med Chr. X (AFA 70), udstedt førstegang den 15. Nov. 1913. Postkortet som viser Broerne over Gudenåen, Åbro og udsigt over Østergaard, kan sagtens være af noget ældre dato end 1922 |
| Den rustrøde Jernbanebro set fra øst Dato/år: Ukendt ID nr.: 193 Kilde: Kilde ID: Link:
Et af de mange postkort af broerne. |
| Jernbanebroen Dato/år: Ukendt ID nr.: 160 Kilde: Kilde ID: Link:
Den sidstopførte af broerne opført i starten af 1950'erne. |
| Broerne over Gudenåen Dato/år: Ukendt ID nr.: 152 Kilde: Kilde ID: Link:
Broerne over Gudenåen. Partiet er stammer fra et postkort og er formodentlig fra omkring 1910 |
| Gitterbroen over Gudenåen Dato: 03-10-1910 ID nr.: 146 Kilde: Thomas Høiland Auktioner Kilde ID: Link: www.tha.dk
LANGAA. Jernbanebroen over Gudenaa ved. Koloreret godt kort med dobbelt damptog for større togstamme. Frankeret med Fr. VIII 5 Øre annulleret med stjernestempel VEJRUMBRO, transitstemplet Viborg 3.10.10 |
| Den sprængte bro 1864 Dato/år: Ukendt ID nr.: 31 Kilde: Historisk Center Dybbøl Banke Kilde ID: Link: www.1864.dk
I forbindelse med sprængningen af jernbanebroen i 1864, blev den liggende i Gudenåen og spærrede for sejladsen |
| Den sprængte bro 1864 Dato/år: Ukendt ID nr.: 30 Kilde: Historisk Center Dybbøl Banke Kilde ID: Link: www.1864.dk
I forbindelse med sprængningen af jernbanebroen i 1864, blev den liggende i Gudenåen og spærrede for sejladsen |
| Den rustrøde jernbanebro Dato/år: Ukendt ID nr.: 29 Kilde: Historisk Center Dybbøl Banke Kilde ID: Link: www.1864.dk
I forbindelse med sprængningen af jernbanebroen i 1864 rejstes hurtigt broen, som vi kender den i dag |
| Jernbanebron over Gudenåen Dato/år: Ukendt ID nr.: 27 Kilde: John Erik Pedersen Kilde ID: Link:
Formodentlig taget først i 1970erne. |