| Laurbjerg - Nørregade Dato/år: Ukendt ID nr.: 535 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Postkort afsendt LAURBJERG 9-5-23 til Frk. Kirstine Christensen i Randers. Angiveligt er motivet ældre end det. Motivet er til at kende - husene på begge sider af vejen ligger uændret. |
| Laurbjerg - Bøsbro Kro Dato/år: Ukendt ID nr.: 534 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Postkort afsendt LAURBJERG 11-4-23 til Frk. Kirstine Christensen i Randers, men angiveligt er postkortet mere end 10 år ældre end det. Motivet er taget fra Jernbanen ned mod Sønderalle (Kongstrup). Til højre ses Bøsbro Kro, og til venstre Manufakturhandleren. |
| Laurbjerg Station År: 1970 ID nr.: 460 Kilde: Holger Sørensen Kilde ID: Link:
Sporarealet ved stationen - foto taget i sydgående retning |
| Laurbjerg Station År: 1970 ID nr.: 459 Kilde: Holger Sørensen Kilde ID: Link:
Foto taget fra broen over som går over jernbanen. Til venstre ses "banehuset" Jerensporene fra venstre: Nordgående, Sydgående og Silkeborgbanen. |
| Laurbjerg Station År: 1970 ID nr.: 458 Kilde: Holger Sørensen Kilde ID: Link:
Foto taget fra svinget mellem Kastanievej og Nørregade. Bemærk også cykelpladsen lige foan jernbanen. |
| Laurbjerg Station År: 1970 ID nr.: 456 Kilde: Holger Sørensen Kilde ID: Link:
Laurbjerg Station taget nedenfor "Krobaken". Bilen som holder foran Bøsbro Kro er sjovt nok Kørerlærer Pedersens. |
| Laurbjerg Station År: 1970 ID nr.: 455 Kilde: Holger Sørensen Kilde ID: Link:
Fra venstre anes pakhuset, toiletbygning og selve stationen. |
| Laurbjerg Station År: 1970 ID nr.: 454 Kilde: Holger Sørensen Kilde ID: Link:
Baneområdet. Pakhuset, stationen og i baggrunden Bøsbro Kro. |
| Laurbjerg Station Dato: 28-12-1910 ID nr.: 437 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Et usædvanligt fotokort som er sendt fra KØBENHAVN til LARUBERG. Modtageren er Mejeribestyrer Petersen, Kongstrup Mejeri. Kortet er ledsaget af teksten FOTO TAGET AF FARBROR MARTIN FRA KØBENHAVN SOM HAR TAGET ET FOTO AF ARBEJDERNE PÅ LAURBJERG STATION I 1910. |
| Laurbjerg Station Dato/år: Ukendt ID nr.: 427 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Postkortet er ubrugt og derfor er der ingen hjælp til tidsbestemmelsen. Kotet er formodentlig fra omkring 1910. Sporet tættest på stationen er Silkeborgbanen. |
| Ministerbesøg - Laurbjerg Station Dato: 29-07-2011 ID nr.: 416 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Den 29. Juli kl. 12.30 havde Transportminister Hans Christian Schmidt, meddelt sin ankomst på Laurbjerg Station. De første tilhører kom i god tid, og samledes foran den gamle Laurbjerg Station. |
| Ministerbesøg - Laurbjerg Station Dato: 29-07-2011 ID nr.: 415 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
På dette tidspunkt, før ministeren ankom havde han, holdt et forudgående møde på Restaurant Fru Larsen, med repræsentanter fra Arriva, folketingskandidat for Venstre Karen Jespersen samt lokale politikere fra Favrskov Kommune. |
| Ministerbesøg - Laurbjerg Station Dato: 29-07-2011 ID nr.: 414 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Folketingskandidat Karen Jespersen byder velkommen til informationsmødet. |
| Ministerbesøg - Laurbjerg Station Dato: 29-07-2011 ID nr.: 413 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Arriva har på mødet, afleveret et udkast, til en revideret køreplan, med stop i Laurbjerg. Man regner med, at et det samlet set, vil tage 90 sekunder at lave et stop i Laurbjerg. Rejsetiden vil egentlig ikke blive forlænget for de øvrige rejsende, hvilket også er et positivt element. I visse tilfælde betaler det offentlige(her Staten), for urentable stop, hvor passagerer tallet reelt er for lavt. Men Arriva har vurderet at grundlaget er stort nok i Laurbjerg, så det vil ikke belaste de offentlige budgetter. Trafikminsiter Hans Christian Schmidt kunne således konkludere, at der kun vil blive tale om de direkte omkostninger, til selve etableringen af perron, signalanlæg, billetautomat mv. – og at ingen på nuværende tidspunkt, kan oplyse prisen på det. Der er et kæmpe minus, hvilket er jernbaneskinnernes hældning, som sikre at togene(DSB), kan køre gennem Laurbjerg med høj hastighed. Det betyder at nuværende perron-anlæg ikke kan bruges.
Status er, at Trafikminister Hans Christian Schmidt, allerede mandag den 1. august, vil tage kontakt til BaneDanmark, for at få dem til at komme med økonomien i projektet. Hvis det ser fornuftigt ud, skal det herefter fremlægges for det politiske udvalg under Trafikministeriet. Hans Christian Schmidt, lovede at komme med en hurtig tilbagemelding, og understregede samtidig, at når ting behandles på det niveau, kan en hurtig behandling, også tage lang tid. Men her er en fokus sag, og den vil han ikke slippe. |
| Ministerbesøg - Laurbjerg Station Dato: 29-07-2011 ID nr.: 412 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Trafikminister Hans Christian Schmidt i en efterfølgende dialog med en af Favrskov Kommunes repræsentanter |
| Ministerbesøg - Laurbjerg Station Dato: 29-07-2011 ID nr.: 411 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Karen Jesper sammen med ? |
| Ministerbesøg - Laurbjerg Station Dato: 29-07-2011 ID nr.: 410 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Sidste ord udveksles mellem Karen Jespersen og Hans Christian Schmidt |
| Ministerbesøg - Laurbjerg Station Dato: 29-07-2011 ID nr.: 409 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Godt han ikke er miljøminister! Privatchaufføren venter på afgang, i Trafikministerens store AUDI. |
| DSB Fragtbrev LAURBJERG Dato: 06-06-1950 ID nr.: 373 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Kvitterings-Kupon vedr. forsendelse fra Laurbjerg den 6. Juni 1950 til Knarreborg st. Forsendelsen er 2 levende hunde. Afsender er Viggo Nygaard. |
| Billet fra Silkeborgbanen Dato: 03-07-1960 ID nr.: 318 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Gyldig til I og P tog fra Laurbjerg til Silkeborg og tilbage. |
| Partier fra Laurbjerg Dato/år: Ukendt ID nr.: 275 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Kortet er adresseret, men ikke frankeret. Kortet er sendt til Karen Reimer til adressen Danmarksgade 56, Aalborg. Det interessante er, at et brev (se det her) fra 1908, er sendt til Karen Reimer., Laurbjerg Præstegaard. Men hvad er relationen? Har Frk. Karen Reimer været datter af præsten og været flyttet til Aalborg, eller er det sådan at Karen Reimer måske har været tjenestepige eller lign. på Laurbjerg Præstegaard? |
| Bøsbro Kro Laurbierg Dato/år: Ukendt ID nr.: 272 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Et enestående kvalitetsfoto af Bøsbro Kro taget før jernbanen blev etableret med to spor gennem Laurberg – skete så vidt oplyst i 1908. Umiddelbart ligner det en markedssituation foran kroen. Solen står lavt og der er endnu ingen blade på træerne, så det ligner en forårsdag i Laurberg. Huset bag kvæget flager på facaden og på flagstangen foran. Det ser ud som om, L. A. Olsens Manufakturhandel holder til der endnu. I så fald er kortet fra 1905/06, da forretningen flytter op i huset overfor Bøsbro Kro i 1906. Bemærk at producenten har stavet Laurberg med i ”Laurbierg”. Afsendt fra LAURBJERG den 5. 8. 1908 til Skræddermester Thomsen i HADSUND. Frimærket er med Frederik VIII, og udgivet i anledning af tronbestigelsen i 1907. |
| Laurbjerg Station før 1908 Dato/år: Ukendt ID nr.: 266 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Laurbjerg Station. Foto stammer fra postkort med 4 motiver fra Laurbjerg, som også vises her på siden. På fotoet ser det ud som der kun er anlagt et enkelt jernbanespor, hvilket må betyde at fotoet er taget før 1908. |
| Laurbjerg Station Dato: 28-08-1962 ID nr.: 221 Kilde: Langå Lokalarkiv Kilde ID: Link: www.lokalarkivlangaa.dk
Den nye omfartsvej i baggrunden. Banehuset til højre(Nørregade 1) |
| Omfartsvejen over Jernbanen Dato: 26-11-1958 ID nr.: 220 Kilde: Langå Lokalarkiv Kilde ID: Link: www.lokalarkivlangaa.dk
Opførelsen af broen over Jernbanen ved Laurbjerg. Arbejdet udføres af Ingeniørfirmaet Wright, Thomsen og Kier A/S |
| Lyntoget Dato/år: Ukendt ID nr.: 189 Kilde: Kilde ID: Link:
Lyntoget under gennemkørsel af Laurbjerg Station. Foto taget som lysbillede i 1960erne. |
| Christian Skødt - Laurbjerg Station Dato/år: Ukendt ID nr.: 179 Kilde: Kilde ID: Link:
Christian Skødt taget ved Laurbjerg Station, med den hvidkalkede Bøsbro Kro i baggrunden. Foto taget som lysbillede i 1960erne. |
| Fra det store luftfoto År: 1955 ID nr.: 138 Kilde: Langå Lokalarkiv Kilde ID: Link: www.lokalarkivlangaa.dk
Udsnit af Laurbjerg 1955. Laurbjerg Station og nedenfor Manufakturhandleren og Laurbjerg Bank. På den anden side Bøsbro Kro med staldbygning(revet ned da rampen til omfartsvejen blev bygget) nedenfor var der tidligere smed. |
| Fra det store luftfoto År: 1955 ID nr.: 135 Kilde: Langå Lokalarkiv Kilde ID: Link: www.lokalarkivlangaa.dk
Udsnit af Laurbjerg 1955. Jernbaneoverskæringen med banehuset(Nørregade 1) Det stor hus med forretningsvinduer i kælderen(Nørregade 4) fungerede i mange år som slagterforretning |
| Laurbjerg Station Dato: 09-02-2009 ID nr.: 108 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link: artifex.dk
I dag er det firmaet Artifex som ejer stationsbygningen. Produktionen af oliefarver startede i bygningerne i 1973. |
| "Banehuset" Dato: 09-02-2009 ID nr.: 107 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Opført i 1903 og har huset 2 tjenestefamilier. Lejlighederne har ikke været lige store da der var forskel på titel hos Statsbanerne. I starten af 1970erne blev den solgt fra og har været i privat eje sidenhen. |
| Laurbjerg station Dato/år: Ukendt ID nr.: 60 Kilde: www.flickr.com Kilde ID: Link: www.flickr.com
|
| Lyntoget Dato/år: Ukendt ID nr.: 26 Kilde: Kilde ID: Link:
Under gennemkøsel af Laurbjerg Station |
| Prøvekørsel med Damp År: 1972 ID nr.: 24 Kilde: John Erik Pedersen Kilde ID: Link:
I forbindelse med DSBs 125 års jubilæum, blev Dampmaskine P 917 prøvekørt i foråret 1972 |
| Prøvekørsel med Damp År: 1972 ID nr.: 23 Kilde: John Erik Pedersen Kilde ID: Link:
I forbindelse med DSBs 125 års jubilæum, blev Dampmaskine P 917 prøvekørt i foråret 1972 |
| Silkeborgbanen Dato: 28-04-1971 ID nr.: 20 Kilde: Vigand Rasmussen Kilde ID: Link: www.signalpost.dk/sidebaner-skaev.htm
MO 1875 i Laurbjerg med toget 17:38 fra Randers kort før nedlæggelsen, nemlig den 28. april 1971.
Persontrafikken ophørte med overgangen til sommerkøreplanen den 23. maj 1971 |
| Laurbjerg Station Dato: 28-01-2009 ID nr.: 8 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link: artifex.dk
I dag er det firmaet Artifex som ejer stationsbygningen. Produktionen af oliefarver startede i bygningerne i 1973. |