LAURBJERG

I TEKST OG BILLEDER

Fotos   -    Byudvikling   -    Grænselandet   -    Historier  -    Foreninger mm.  -    Tidslinie

 Gade/vej:

 Laurbjerg
...  Bidstrupvej
...  Brogesvej
...  Granvej
...  Hadstenvej
...  Karmarkvej
...  Kastanievej
...  Kirkevej
...  Knudstrupvej
...  Nørregade
...  Rødemøllevej
...  Rønnevej
...  Skolevej
...  Skovvej
...  Svejstrupvej
...  Sønderallé
...  Vesterallé
...  Vesterled
...  Østergade
...  Ådalsvej

 Emne:

 Laurbjerg
...  Skole
...  Pengeinstitutter
...  Købmænd
...  Handlende, øvrigt
...  Erhverv, øvrigt
...  Post
...  Kirke
...  Huse
...  Foreninger
...  Gårde v/Laurbjerg
...  Kommunalt/offentligt
...  Perspektiv foto
...  Fly foto
...  Diverse
 Jernbanen
...  Laurbjerg Station
...  Silkeborgbanen
...  Langå/Hadsten
...  Broerne v/Gudenåen
...  Elektrificering
 Bidstrup
...  Godset
...  Omegn
...  Event
 Granslev
...  Generelt
 Lerbjerg
...  Generelt
...  Post
 Houlbjerg
...  Generelt
 Bøstrup
...  Generelt
 Ørum/Jebjerg/Værum
...  Generelt
 Løjstrup
...  Generelt
 Langå
...  Generelt
...  Post
 Hadsten
...  Generelt
...  Post
 Familier
...  Grejsen
...  8 generationer i Laurbjerg
...  Søren Nielsen

 Jernbanen  -  Laurbjerg Station

Antal fotos:   37  



Laurbjerg - Nørregade


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 535
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Postkort afsendt LAURBJERG 9-5-23 til Frk. Kirstine Christensen i Randers. Angiveligt er motivet ældre end det. Motivet er til at kende - husene på begge sider af vejen ligger uændret.


Laurbjerg - Bøsbro Kro


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 534
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Postkort afsendt LAURBJERG 11-4-23 til Frk. Kirstine Christensen i Randers, men angiveligt er postkortet mere end 10 år ældre end det. Motivet er taget fra Jernbanen ned mod Sønderalle (Kongstrup). Til højre ses Bøsbro Kro, og til venstre Manufakturhandleren.


Laurbjerg Station


År: 1970
ID nr.: 460
Kilde: Holger Sørensen
Kilde ID:
Link:

Sporarealet ved stationen - foto taget i sydgående retning


Laurbjerg Station


År: 1970
ID nr.: 459
Kilde: Holger Sørensen
Kilde ID:
Link:

Foto taget fra broen over som går over jernbanen. Til venstre ses "banehuset" Jerensporene fra venstre: Nordgående, Sydgående og Silkeborgbanen.


Laurbjerg Station


År: 1970
ID nr.: 458
Kilde: Holger Sørensen
Kilde ID:
Link:

Foto taget fra svinget mellem Kastanievej og Nørregade. Bemærk også cykelpladsen lige foan jernbanen.


Laurbjerg Station


År: 1970
ID nr.: 456
Kilde: Holger Sørensen
Kilde ID:
Link:

Laurbjerg Station taget nedenfor "Krobaken". Bilen som holder foran Bøsbro Kro er sjovt nok Kørerlærer Pedersens.


Laurbjerg Station


År: 1970
ID nr.: 455
Kilde: Holger Sørensen
Kilde ID:
Link:

Fra venstre anes pakhuset, toiletbygning og selve stationen.


Laurbjerg Station


År: 1970
ID nr.: 454
Kilde: Holger Sørensen
Kilde ID:
Link:

Baneområdet. Pakhuset, stationen og i baggrunden Bøsbro Kro.


Laurbjerg Station


Dato: 28-12-1910
ID nr.: 437
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Et usædvanligt fotokort som er sendt fra KØBENHAVN til LARUBERG. Modtageren er Mejeribestyrer Petersen, Kongstrup Mejeri. Kortet er ledsaget af teksten FOTO TAGET AF FARBROR MARTIN FRA KØBENHAVN SOM HAR TAGET ET FOTO AF ARBEJDERNE PÅ LAURBJERG STATION I 1910.


Laurbjerg Station


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 427
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Postkortet er ubrugt og derfor er der ingen hjælp til tidsbestemmelsen. Kotet er formodentlig fra omkring 1910. Sporet tættest på stationen er Silkeborgbanen.


Ministerbesøg - Laurbjerg Station


Dato: 29-07-2011
ID nr.: 416
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Den 29. Juli kl. 12.30 havde Transportminister Hans Christian Schmidt, meddelt sin ankomst på Laurbjerg Station. De første tilhører kom i god tid, og samledes foran den gamle Laurbjerg Station.


Ministerbesøg - Laurbjerg Station


Dato: 29-07-2011
ID nr.: 415
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

På dette tidspunkt, før ministeren ankom havde han, holdt et forudgående møde på Restaurant Fru Larsen, med repræsentanter fra Arriva, folketingskandidat for Venstre Karen Jespersen samt lokale politikere fra Favrskov Kommune.


Ministerbesøg - Laurbjerg Station


Dato: 29-07-2011
ID nr.: 414
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Folketingskandidat Karen Jespersen byder velkommen til informationsmødet.


Ministerbesøg - Laurbjerg Station


Dato: 29-07-2011
ID nr.: 413
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Arriva har på mødet, afleveret et udkast, til en revideret køreplan, med stop i Laurbjerg. Man regner med, at et det samlet set, vil tage 90 sekunder at lave et stop i Laurbjerg. Rejsetiden vil egentlig ikke blive forlænget for de øvrige rejsende, hvilket også er et positivt element.

I visse tilfælde betaler det offentlige(her Staten), for urentable stop, hvor passagerer tallet reelt er for lavt. Men Arriva har vurderet at grundlaget er stort nok i Laurbjerg, så det vil ikke belaste de offentlige budgetter.

Trafikminsiter Hans Christian Schmidt kunne således konkludere, at der kun vil blive tale om de direkte omkostninger, til selve etableringen af perron, signalanlæg, billetautomat mv. – og at ingen på nuværende tidspunkt, kan oplyse prisen på det.

Der er et kæmpe minus, hvilket er jernbaneskinnernes hældning, som sikre at togene(DSB), kan køre gennem Laurbjerg med høj hastighed. Det betyder at nuværende perron-anlæg ikke kan bruges.

Status er, at Trafikminister Hans Christian Schmidt, allerede mandag den 1. august, vil tage kontakt til BaneDanmark, for at få dem til at komme med økonomien i projektet. Hvis det ser fornuftigt ud, skal det herefter fremlægges for det politiske udvalg under Trafikministeriet. Hans Christian Schmidt, lovede at komme med en hurtig tilbagemelding, og understregede samtidig, at når ting behandles på det niveau, kan en hurtig behandling, også tage lang tid. Men her er en fokus sag, og den vil han ikke slippe.


Ministerbesøg - Laurbjerg Station


Dato: 29-07-2011
ID nr.: 412
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Trafikminister Hans Christian Schmidt i en efterfølgende dialog med en af Favrskov Kommunes repræsentanter


Ministerbesøg - Laurbjerg Station


Dato: 29-07-2011
ID nr.: 411
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Karen Jesper sammen med ?


Ministerbesøg - Laurbjerg Station


Dato: 29-07-2011
ID nr.: 410
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Sidste ord udveksles mellem Karen Jespersen og Hans Christian Schmidt


Ministerbesøg - Laurbjerg Station


Dato: 29-07-2011
ID nr.: 409
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Godt han ikke er miljøminister! Privatchaufføren venter på afgang, i Trafikministerens store AUDI.


DSB Fragtbrev LAURBJERG


Dato: 06-06-1950
ID nr.: 373
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Kvitterings-Kupon vedr. forsendelse fra Laurbjerg den 6. Juni 1950 til Knarreborg st. Forsendelsen er 2 levende hunde. Afsender er Viggo Nygaard.


Billet fra Silkeborgbanen


Dato: 03-07-1960
ID nr.: 318
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Gyldig til I og P tog fra Laurbjerg til Silkeborg og tilbage.


Partier fra Laurbjerg


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 275
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Kortet er adresseret, men ikke frankeret. Kortet er sendt til Karen Reimer til adressen Danmarksgade 56, Aalborg. Det interessante er, at et brev (se det her) fra 1908, er sendt til Karen Reimer., Laurbjerg Præstegaard. Men hvad er relationen? Har Frk. Karen Reimer været datter af præsten og været flyttet til Aalborg, eller er det sådan at Karen Reimer måske har været tjenestepige eller lign. på Laurbjerg Præstegaard?


Bøsbro Kro Laurbierg


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 272
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Et enestående kvalitetsfoto af Bøsbro Kro taget før jernbanen blev etableret med to spor gennem Laurberg – skete så vidt oplyst i 1908. Umiddelbart ligner det en markedssituation foran kroen. Solen står lavt og der er endnu ingen blade på træerne, så det ligner en forårsdag i Laurberg. Huset bag kvæget flager på facaden og på flagstangen foran. Det ser ud som om, L. A. Olsens Manufakturhandel holder til der endnu. I så fald er kortet fra 1905/06, da forretningen flytter op i huset overfor Bøsbro Kro i 1906. Bemærk at producenten har stavet Laurberg med i ”Laurbierg”. Afsendt fra LAURBJERG den 5. 8. 1908 til Skræddermester Thomsen i HADSUND. Frimærket er med Frederik VIII, og udgivet i anledning af tronbestigelsen i 1907.


Laurbjerg Station før 1908


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 266
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Laurbjerg Station. Foto stammer fra postkort med 4 motiver fra Laurbjerg, som også vises her på siden. På fotoet ser det ud som der kun er anlagt et enkelt jernbanespor, hvilket må betyde at fotoet er taget før 1908.


Laurbjerg Station


Dato: 28-08-1962
ID nr.: 221
Kilde: Langå Lokalarkiv
Kilde ID:
Link: www.lokalarkivlangaa.dk

Den nye omfartsvej i baggrunden. Banehuset til højre(Nørregade 1)


Omfartsvejen over Jernbanen


Dato: 26-11-1958
ID nr.: 220
Kilde: Langå Lokalarkiv
Kilde ID:
Link: www.lokalarkivlangaa.dk

Opførelsen af broen over Jernbanen ved Laurbjerg. Arbejdet udføres af Ingeniørfirmaet Wright, Thomsen og Kier A/S


Lyntoget


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 189
Kilde:
Kilde ID:
Link:

Lyntoget under gennemkørsel af Laurbjerg Station. Foto taget som lysbillede i 1960erne.


Christian Skødt - Laurbjerg Station


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 179
Kilde:
Kilde ID:
Link:

Christian Skødt taget ved Laurbjerg Station, med den hvidkalkede Bøsbro Kro i baggrunden. Foto taget som lysbillede i 1960erne.


Fra det store luftfoto


År: 1955
ID nr.: 138
Kilde: Langå Lokalarkiv
Kilde ID:
Link: www.lokalarkivlangaa.dk

Udsnit af Laurbjerg 1955. Laurbjerg Station og nedenfor Manufakturhandleren og Laurbjerg Bank. På den anden side Bøsbro Kro med staldbygning(revet ned da rampen til omfartsvejen blev bygget) nedenfor var der tidligere smed.


Fra det store luftfoto


År: 1955
ID nr.: 135
Kilde: Langå Lokalarkiv
Kilde ID:
Link: www.lokalarkivlangaa.dk

Udsnit af Laurbjerg 1955. Jernbaneoverskæringen med banehuset(Nørregade 1) Det stor hus med forretningsvinduer i kælderen(Nørregade 4) fungerede i mange år som slagterforretning


Laurbjerg Station


Dato: 09-02-2009
ID nr.: 108
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link: artifex.dk

I dag er det firmaet Artifex som ejer stationsbygningen. Produktionen af oliefarver startede i bygningerne i 1973.


"Banehuset"


Dato: 09-02-2009
ID nr.: 107
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Opført i 1903 og har huset 2 tjenestefamilier. Lejlighederne har ikke været lige store da der var forskel på titel hos Statsbanerne. I starten af 1970erne blev den solgt fra og har været i privat eje sidenhen.


Laurbjerg station


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 60
Kilde: www.flickr.com
Kilde ID:
Link: www.flickr.com



Lyntoget


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 26
Kilde:
Kilde ID:
Link:

Under gennemkøsel af Laurbjerg Station


Prøvekørsel med Damp


År: 1972
ID nr.: 24
Kilde: John Erik Pedersen
Kilde ID:
Link:

I forbindelse med DSBs 125 års jubilæum, blev Dampmaskine P 917 prøvekørt i foråret 1972


Prøvekørsel med Damp


År: 1972
ID nr.: 23
Kilde: John Erik Pedersen
Kilde ID:
Link:

I forbindelse med DSBs 125 års jubilæum, blev Dampmaskine P 917 prøvekørt i foråret 1972


Silkeborgbanen


Dato: 28-04-1971
ID nr.: 20
Kilde: Vigand Rasmussen
Kilde ID:
Link: www.signalpost.dk/sidebaner-skaev.htm

MO 1875 i Laurbjerg med toget 17:38 fra Randers kort før nedlæggelsen, nemlig den 28. april 1971. Persontrafikken ophørte med overgangen til sommerkøreplanen den 23. maj 1971


Laurbjerg Station


Dato: 28-01-2009
ID nr.: 8
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link: artifex.dk

I dag er det firmaet Artifex som ejer stationsbygningen. Produktionen af oliefarver startede i bygningerne i 1973.