| Langå Station Dato/år: Ukendt ID nr.: 525 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Langå station før ombygning. Banegraven som ses på foto er Viborg banen. |
| Langå Station Dato/år: Ukendt ID nr.: 524 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Langå Station efter ombygning |
| Nye jernbanespor År: 2012 ID nr.: 503 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
De gamle spor gennem Laurbjerg by, ca. 1,2 km, skulle opgraderes med nye skinner/betonsveller i weekenden 16 -18 juni 2012. Bane Danmark, sikkerhedsfolk, og det tyske jernbaneselskab selskab H. F. Wiebe, var mødt talstærkt op. Arbejdet var mest omfattende om natten og afledte en del støj. specielt når togene startede trak lokomotivføreren i hornet, for at advare banearbejderne. |
| Nye jernbanespor År: 2012 ID nr.: 502 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Det store forsynings og arbejdstog ved Bidstup overskæringen. |
| Nye jernbanespor År: 2012 ID nr.: 501 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Kombiarbjedsredskab ved Bidstrup overslæringen. |
| Nye jernbanespor År: 2012 ID nr.: 500 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Det lange forsyningstog holdt lørdag formiddag parkeret inde fra Bidstrup jernbaneoverskæringen, og et pænt stykke mod Hadsten siden. Billedet er taget fra Bidstruo gods. |
| Nye jernbanespor År: 2012 ID nr.: 499 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Arbjedstoget her fejer de nylagte granitskærver væk fra svællerne og skubber dem ud til siden. Larmer til tider voldsomt. |
| Nye jernbanespor År: 2012 ID nr.: 498 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Arbejdstoget har indbygget vibrator som gør, at de nye skinner/sveller kommer til at ligge jævnt. |
| Jernbaneoverskæring Bidstrup Dato/år: Ukendt ID nr.: 466 Kilde: Langå Lokalarkiv Kilde ID: Link: www.lokalarkivlangaa.dk
Bag ved det store træ anes ledvogterhuset(Skur m/brændeovn) På den anden side ses boligen som familien Brandt boede i 60erne og frem til det blev raget ned. Det er ikke mange år siden det store træ blev fældet p.g.a. sygdom og den store rod ses stadig på jorden. |
| Laurbjerg Station År: 1970 ID nr.: 459 Kilde: Holger Sørensen Kilde ID: Link:
Foto taget fra broen over som går over jernbanen. Til venstre ses "banehuset" Jerensporene fra venstre: Nordgående, Sydgående og Silkeborgbanen. |
| Laurbjerg Station År: 1970 ID nr.: 455 Kilde: Holger Sørensen Kilde ID: Link:
Fra venstre anes pakhuset, toiletbygning og selve stationen. |
| Partier fra Langaa Dato/år: Ukendt ID nr.: 449 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
4 Partier som viser Langå i vinterhalvåret. Postkortet er afsendt marts 1908 til VÆRSLEV ST., Ubberup Højskole. |
| Jernbanebroen - Langaa Dato: 28-05-1905 ID nr.: 436 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
2. Udgave af den gamle rustrøde jernbanebro som vi kender den i dag. Kortet her er afsendt i 1905, lige inden jernbanen fik dobbeltspor. Den første bro, som blev opført i ved etableringen af jernbanen mellem Aarhus og Randers i 1862 og blot to år senere sprængt i luften af de preussiske styrker. |
| Hadsten - Nørregade Dato/år: Ukendt ID nr.: 430 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Nørregade og Søndergade var før i tiden vejen gennem Hadsten hvis man kørte fra Randers til Stilling. Bygningen til venstre var apoteket(nu Expert Radio/TV). Bygningerne til højre er for længst revet ned, til fordel for P-pladesen ved Hadsten Centret. |
| Jernbanen over Gudenåen Dato: 30-09-1914 ID nr.: 428 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Flot postkort som viser de to gitterbroer, som blev opført i forbindelse med at jernbanen blev dobbeltsporet. Gitterbroerne holdt som bekendt ikke længe, da de blev sprængt under 2. Verdenskrig af danske frihedskæmpere. Jørgen Holm skriver på kortet, at han og Christian holder vagt på broen. Postkortet er afsendt den 30-09-1914 fra LANGAA til TRANEBJERG. |
| Laurbjerg Station Dato/år: Ukendt ID nr.: 427 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Postkortet er ubrugt og derfor er der ingen hjælp til tidsbestemmelsen. Kotet er formodentlig fra omkring 1910. Sporet tættest på stationen er Silkeborgbanen. |
| Langaa Station Dato/år: Ukendt ID nr.: 420 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Sådan så Langaa station ud. Banen Aarhus - Langaa er opført af Engelske jernbaneingeniører og arbejdere. Derfor er bygningsstilen på Langaa og Laurbjerg stationer opført efter den inspiration de havde med hjemmefra. Kortet er ubrugt, så derfor kan det ikke tidsbestemmes. |
| Poster Stamp Langå Dato/år: Ukendt ID nr.: 417 Kilde: Kilde ID: Link:
Reklamefrimærke som viser et første lyntog. Det er ikke udgivet af Post- & Telegrafvæsnet. |
| Langaa Station Dato: 10-08-1912 ID nr.: 407 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Parti som viser det nyanlagte baneterræn mod Gudenåen. Banen fik dobbelt spor til nord og sydgående trafik omkring 1906 og postkortet må været taget kort tid efter indvielsen. Den nuværende rustrøde bro(til venstre) kan stadig opleves, mens den dobbelt gitterbro gik til under 2. verdenskrig Fotografen har formodentlig stået på toppen af Hagltårnet i Langaa for at få det gode perspektiv. Postkortet er stemplet LANGAA 10-8-1912 på Frederik VIII, som var den mest anvendte frankering på brev- og postkort i perioden 1907 – 1912. |
| Langaa set fra Engen Dato: 12-01-1917 ID nr.: 377 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Her ses stationen i baggrunden mellem vandtårnet og bygningerne som hører til remisen på Langaa Station. Helt ude i venstre side ses det så berømte hagltårn i Langå. Faktisk er der taget rigtig mange fotos fra hagltårnet, da det var Langaas højeste punkt. |
| DSB Fragtbrev LAURBJERG Dato: 06-06-1950 ID nr.: 373 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Kvitterings-Kupon vedr. forsendelse fra Laurbjerg den 6. Juni 1950 til Knarreborg st. Forsendelsen er 2 levende hunde. Afsender er Viggo Nygaard. |
| DSB Fragtbrev LANGAA Dato: 03-11-1949 ID nr.: 372 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Kvitterings-Kupon vedr. forsendelse fra Langaa den 3. November 1949 til Knarreborg St. Forsendelsen er en cykel. Er det Kresten Fly i Lille Thorup (mellem Langaa og Ulstrup) |
| DSB Fragtbrev STEVNSTRUP Dato: 22-03-1952 ID nr.: 371 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Kvitterings-Kupon vedr. forsendelse fra Stevnstrup den 22. Marts 1952 til Knarreborg St. Forsendelsen er levende kyllinger |
| DSB Fragtbrev HADSTEN Dato: 30-08-1948 ID nr.: 370 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Kvitterings-Kupon vedr. forsendelse fra Hadsten den 30. August 1948 til Knarreborg St. Afsender er Dansk Bogtrykker- og presseforening. |
| Langaa Station Dato: 24-04-1904 ID nr.: 367 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Dette postkort, findes der mange eksemplarer af. Mange rejsende brugte ventetiden på Langaa station, til at informere familien om situationen. Flere er som dette afstemplet fra en andet postkontor end Langaa. Trods det at der findes mange af denne type, sælges de alligevel til en pæn pris, idet der er mange, som samler postkort, som har noget med tog/jernbane at gøre |
| Løjstrup Dato: 31-10-2010 ID nr.: 340 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Udsigten fra den rustrøde Jernbanebro mod Løjstrup (mod øst) |
| Arriva passerer broen Dato: 31-10-2010 ID nr.: 339 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Arriva togsæt kører ud fra Langå station mod Aarhus |
| Den gamle jernbanebro Dato: 31-10-2010 ID nr.: 338 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Den rustrøde jernbanebro bliver nu brugt til at forbinde Langå med cykelstien til Laurbjerg og videre til Silkeborg |
| Den gamle jernbanebro Dato: 31-10-2010 ID nr.: 337 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Den rustrøde jernbanebro er genopført efter 1864. Jernbanen blev indviet i 1862, men da tyskerne sprang broen i luften under krigen, blev den genopført i samme stil som den gamle bro, lavet i England og sejlet hertil. |
| Broen over Gudenåen Dato: 31-10-2010 ID nr.: 336 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Jernbanebroen, som er indviet i 1948. På broen er der anlagt dobbelt spor samt rangerspor. |
| Bøsbro Kro Laurbierg Dato/år: Ukendt ID nr.: 272 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Et enestående kvalitetsfoto af Bøsbro Kro taget før jernbanen blev etableret med to spor gennem Laurberg – skete så vidt oplyst i 1908. Umiddelbart ligner det en markedssituation foran kroen. Solen står lavt og der er endnu ingen blade på træerne, så det ligner en forårsdag i Laurberg. Huset bag kvæget flager på facaden og på flagstangen foran. Det ser ud som om, L. A. Olsens Manufakturhandel holder til der endnu. I så fald er kortet fra 1905/06, da forretningen flytter op i huset overfor Bøsbro Kro i 1906. Bemærk at producenten har stavet Laurberg med i ”Laurbierg”. Afsendt fra LAURBJERG den 5. 8. 1908 til Skræddermester Thomsen i HADSUND. Frimærket er med Frederik VIII, og udgivet i anledning af tronbestigelsen i 1907. |
| Laurbjerg Station før 1908 Dato/år: Ukendt ID nr.: 266 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Laurbjerg Station. Foto stammer fra postkort med 4 motiver fra Laurbjerg, som også vises her på siden. På fotoet ser det ud som der kun er anlagt et enkelt jernbanespor, hvilket må betyde at fotoet er taget før 1908. |
| Langaa Jernbanestation Dato/år: Ukendt ID nr.: 263 Kilde: Kilde ID: Link:
Gammelt postkort - ingen nærmere information. |
| Hadsten - Nørregade Dato/år: Ukendt ID nr.: 261 Kilde: Kilde ID: Link:
På den anden side af jernbanen ses til venstre det gamle apotek som i dag huser EXPERT. På højre side isenkræmmer forretning. |
| Jernbaneoverskæringen i Hadsten Dato/år: Ukendt ID nr.: 245 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Postkort afsendt den 9. 11. 1911 fra HADSTEN. Desværre har postkortet været opklæbet og i øvrigt beskåret i bunden. Overskæringen som deler Nørregade og Søndergade har kun et enkelt spor, og derfor må det antages at fotoet er taget før 1907. |
| Gitterbroerne over Gudenåen. Dato/år: Ukendt ID nr.: 211 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Gitterbroerne som blev taget i brug i 1908 og saboteret i 1943. Billedet er taget fra postkortet som viser Partier fra Langå og omegn. |
| Jerbaneoverskæringen i Åbro Dato/år: Ukendt ID nr.: 210 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Jernbaneoverskæringen set fra Langåsiden mod Gudenåen. Billedet er taget fra postkortet som viser Partier fra Langå og omegn. |
| Partier fra Langå - Postkort Dato/år: Ukendt ID nr.: 208 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Postkort afsendt fra Langå den 2. August 1922. Frimærket er 15 øres mærke med Chr. X (AFA 70), udstedt førstegang den 15. Nov. 1913. Postkortet som viser Broerne over Gudenåen, Åbro og udsigt over Østergaard, kan sagtens være af noget ældre dato end 1922 |
| Langå Banegård Dato/år: Ukendt ID nr.: 206 Kilde: Kilde ID: Link:
Bemærk de åbne engområder som i dag er bebygget og skovområder. |
| Langå Station År: 1906 ID nr.: 199 Kilde: Kilde ID: Link:
1. Klasses venteværelse på Langå Station. Fra 1906 eller lige før |
| Hadsten Højskole Dato/år: Ukendt ID nr.: 194 Kilde: Kilde ID: Link:
Postkort taget fra banen. Årstal ukent, men formodentlig før 1940. |
| Jernbanebroen Dato/år: Ukendt ID nr.: 160 Kilde: Kilde ID: Link:
Den sidstopførte af broerne opført i starten af 1950'erne. |
| Hadsten Station Dato/år: Ukendt ID nr.: 156 Kilde: Kilde ID: Link:
Parti set fra Østergade mod nord. |
| Hadsten Station År: 1921 ID nr.: 155 Kilde: Thomas Høiland Auktioner Kilde ID: Link: www.tha.dk
HADSTEN. Parti fra. Jernbanestationen set fra sporsiden, godt kort anvendt i 1921 |
| Langaa Station Dato/år: Ukendt ID nr.: 153 Kilde: Kilde ID: Link:
Parti ud over Langå Station, med vandtårnet og remisen. Partiet er stammer fra et postkort og er formodentlig fra omkring 1910 |
| Broerne over Gudenåen Dato/år: Ukendt ID nr.: 152 Kilde: Kilde ID: Link:
Broerne over Gudenåen. Partiet er stammer fra et postkort og er formodentlig fra omkring 1910 |
| Langaa Station Dato: 11-01-1911 ID nr.: 149 Kilde: Thomas Høiland Auktioner Kilde ID: Link: www.tha.dk
LANGAA STATION. Langaa 11.1.11 |
| Gitterbroen over Gudenåen Dato: 03-10-1910 ID nr.: 146 Kilde: Thomas Høiland Auktioner Kilde ID: Link: www.tha.dk
LANGAA. Jernbanebroen over Gudenaa ved. Koloreret godt kort med dobbelt damptog for større togstamme. Frankeret med Fr. VIII 5 Øre annulleret med stjernestempel VEJRUMBRO, transitstemplet Viborg 3.10.10 |
| Jernbanen ind mod Laurbjerg Dato: 21-03-2008 ID nr.: 79 Kilde: Allan Gorm Pedersen Kilde ID: Link:
Set fra sydsiden (Hvor Ådalsvej slutter) |
| Indvielse Århus - Randers Dato: 03-09-1862 ID nr.: 63 Kilde: Historisk Center Dybbøl Banke Kilde ID: Link: www.1864.dk
Frederik VII og Grevinde Danner kommer kørende med toget til festlighederne. |
| Prøvekørsel med Damp År: 1972 ID nr.: 24 Kilde: John Erik Pedersen Kilde ID: Link:
I forbindelse med DSBs 125 års jubilæum, blev Dampmaskine P 917 prøvekørt i foråret 1972 |
| Prøvekørsel med Damp År: 1972 ID nr.: 23 Kilde: John Erik Pedersen Kilde ID: Link:
I forbindelse med DSBs 125 års jubilæum, blev Dampmaskine P 917 prøvekørt i foråret 1972 |