LAURBJERG

I TEKST OG BILLEDER

Fotos   -    Byudvikling   -    Grænselandet   -    Historier  -    Foreninger mm.  -    Tidslinie

 Gade/vej:

 Laurbjerg
...  Bidstrupvej
...  Brogesvej
...  Granvej
...  Hadstenvej
...  Karmarkvej
...  Kastanievej
...  Kirkevej
...  Knudstrupvej
...  Nørregade
...  Rødemøllevej
...  Rønnevej
...  Skolevej
...  Skovvej
...  Svejstrupvej
...  Sønderallé
...  Vesterallé
...  Vesterled
...  Østergade
...  Ådalsvej

 Emne:

 Laurbjerg
...  Skole
...  Pengeinstitutter
...  Købmænd
...  Handlende, øvrigt
...  Erhverv, øvrigt
...  Post
...  Kirke
...  Huse
...  Foreninger
...  Gårde v/Laurbjerg
...  Kommunalt/offentligt
...  Perspektiv foto
...  Fly foto
...  Diverse
 Jernbanen
...  Laurbjerg Station
...  Silkeborgbanen
...  Langå/Hadsten
...  Broerne v/Gudenåen
...  Elektrificering
 Bidstrup
...  Godset
...  Omegn
...  Event
 Granslev
...  Generelt
 Lerbjerg
...  Generelt
...  Post
 Houlbjerg
...  Generelt
 Bøstrup
...  Generelt
 Ørum/Jebjerg/Værum
...  Generelt
 Løjstrup
...  Generelt
 Langå
...  Generelt
...  Post
 Hadsten
...  Generelt
...  Post
 Familier
...  Grejsen
...  8 generationer i Laurbjerg
...  Søren Nielsen

 Jernbanen  -  Langå/Hadsten

Antal fotos:   52  



Langå Station


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 525
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Langå station før ombygning. Banegraven som ses på foto er Viborg banen.


Langå Station


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 524
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Langå Station efter ombygning


Nye jernbanespor


År: 2012
ID nr.: 503
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

De gamle spor gennem Laurbjerg by, ca. 1,2 km, skulle opgraderes med nye skinner/betonsveller i weekenden 16 -18 juni 2012.
Bane Danmark, sikkerhedsfolk, og det tyske jernbaneselskab selskab H. F. Wiebe, var mødt talstærkt op.
Arbejdet var mest omfattende om natten og afledte en del støj. specielt når togene startede trak lokomotivføreren i hornet, for at advare banearbejderne.


Nye jernbanespor


År: 2012
ID nr.: 502
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Det store forsynings og arbejdstog ved Bidstup overskæringen.


Nye jernbanespor


År: 2012
ID nr.: 501
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Kombiarbjedsredskab ved Bidstrup overslæringen.


Nye jernbanespor


År: 2012
ID nr.: 500
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Det lange forsyningstog holdt lørdag formiddag parkeret inde fra Bidstrup jernbaneoverskæringen, og et pænt stykke mod Hadsten siden. Billedet er taget fra Bidstruo gods.


Nye jernbanespor


År: 2012
ID nr.: 499
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Arbjedstoget her fejer de nylagte granitskærver væk fra svællerne og skubber dem ud til siden. Larmer til tider voldsomt.


Nye jernbanespor


År: 2012
ID nr.: 498
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Arbejdstoget har indbygget vibrator som gør, at de nye skinner/sveller kommer til at ligge jævnt.


Jernbaneoverskæring Bidstrup


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 466
Kilde: Langå Lokalarkiv
Kilde ID:
Link: www.lokalarkivlangaa.dk

Bag ved det store træ anes ledvogterhuset(Skur m/brændeovn) På den anden side ses boligen som familien Brandt boede i 60erne og frem til det blev raget ned. Det er ikke mange år siden det store træ blev fældet p.g.a. sygdom og den store rod ses stadig på jorden.


Laurbjerg Station


År: 1970
ID nr.: 459
Kilde: Holger Sørensen
Kilde ID:
Link:

Foto taget fra broen over som går over jernbanen. Til venstre ses "banehuset" Jerensporene fra venstre: Nordgående, Sydgående og Silkeborgbanen.


Laurbjerg Station


År: 1970
ID nr.: 455
Kilde: Holger Sørensen
Kilde ID:
Link:

Fra venstre anes pakhuset, toiletbygning og selve stationen.


Partier fra Langaa


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 449
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

4 Partier som viser Langå i vinterhalvåret. Postkortet er afsendt marts 1908 til VÆRSLEV ST., Ubberup Højskole.


Jernbanebroen - Langaa


Dato: 28-05-1905
ID nr.: 436
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

2. Udgave af den gamle rustrøde jernbanebro som vi kender den i dag. Kortet her er afsendt i 1905, lige inden jernbanen fik dobbeltspor. Den første bro, som blev opført i ved etableringen af jernbanen mellem Aarhus og Randers i 1862 og blot to år senere sprængt i luften af de preussiske styrker.


Hadsten - Nørregade


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 430
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Nørregade og Søndergade var før i tiden vejen gennem Hadsten hvis man kørte fra Randers til Stilling. Bygningen til venstre var apoteket(nu Expert Radio/TV). Bygningerne til højre er for længst revet ned, til fordel for P-pladesen ved Hadsten Centret.


Jernbanen over Gudenåen


Dato: 30-09-1914
ID nr.: 428
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Flot postkort som viser de to gitterbroer, som blev opført i forbindelse med at jernbanen blev dobbeltsporet. Gitterbroerne holdt som bekendt ikke længe, da de blev sprængt under 2. Verdenskrig af danske frihedskæmpere. Jørgen Holm skriver på kortet, at han og Christian holder vagt på broen. Postkortet er afsendt den 30-09-1914 fra LANGAA til TRANEBJERG.


Laurbjerg Station


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 427
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Postkortet er ubrugt og derfor er der ingen hjælp til tidsbestemmelsen. Kotet er formodentlig fra omkring 1910. Sporet tættest på stationen er Silkeborgbanen.


Langaa Station


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 420
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Sådan så Langaa station ud. Banen Aarhus - Langaa er opført af Engelske jernbaneingeniører og arbejdere. Derfor er bygningsstilen på Langaa og Laurbjerg stationer opført efter den inspiration de havde med hjemmefra. Kortet er ubrugt, så derfor kan det ikke tidsbestemmes.


Poster Stamp Langå


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 417
Kilde:
Kilde ID:
Link:

Reklamefrimærke som viser et første lyntog. Det er ikke udgivet af Post- & Telegrafvæsnet.


Langaa Station


Dato: 10-08-1912
ID nr.: 407
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Parti som viser det nyanlagte baneterræn mod Gudenåen. Banen fik dobbelt spor til nord og sydgående trafik omkring 1906 og postkortet må været taget kort tid efter indvielsen. Den nuværende rustrøde bro(til venstre) kan stadig opleves, mens den dobbelt gitterbro gik til under 2. verdenskrig Fotografen har formodentlig stået på toppen af Hagltårnet i Langaa for at få det gode perspektiv. Postkortet er stemplet LANGAA 10-8-1912 på Frederik VIII, som var den mest anvendte frankering på brev- og postkort i perioden 1907 – 1912.


Langaa set fra Engen


Dato: 12-01-1917
ID nr.: 377
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Her ses stationen i baggrunden mellem vandtårnet og bygningerne som hører til remisen på Langaa Station. Helt ude i venstre side ses det så berømte hagltårn i Langå. Faktisk er der taget rigtig mange fotos fra hagltårnet, da det var Langaas højeste punkt.


DSB Fragtbrev LAURBJERG


Dato: 06-06-1950
ID nr.: 373
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Kvitterings-Kupon vedr. forsendelse fra Laurbjerg den 6. Juni 1950 til Knarreborg st. Forsendelsen er 2 levende hunde. Afsender er Viggo Nygaard.


DSB Fragtbrev LANGAA


Dato: 03-11-1949
ID nr.: 372
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Kvitterings-Kupon vedr. forsendelse fra Langaa den 3. November 1949 til Knarreborg St. Forsendelsen er en cykel. Er det Kresten Fly i Lille Thorup (mellem Langaa og Ulstrup)


DSB Fragtbrev STEVNSTRUP


Dato: 22-03-1952
ID nr.: 371
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Kvitterings-Kupon vedr. forsendelse fra Stevnstrup den 22. Marts 1952 til Knarreborg St. Forsendelsen er levende kyllinger


DSB Fragtbrev HADSTEN


Dato: 30-08-1948
ID nr.: 370
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Kvitterings-Kupon vedr. forsendelse fra Hadsten den 30. August 1948 til Knarreborg St. Afsender er Dansk Bogtrykker- og presseforening.


Langaa Station


Dato: 24-04-1904
ID nr.: 367
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Dette postkort, findes der mange eksemplarer af. Mange rejsende brugte ventetiden på Langaa station, til at informere familien om situationen. Flere er som dette afstemplet fra en andet postkontor end Langaa. Trods det at der findes mange af denne type, sælges de alligevel til en pæn pris, idet der er mange, som samler postkort, som har noget med tog/jernbane at gøre


Løjstrup


Dato: 31-10-2010
ID nr.: 340
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Udsigten fra den rustrøde Jernbanebro mod Løjstrup (mod øst)


Arriva passerer broen


Dato: 31-10-2010
ID nr.: 339
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Arriva togsæt kører ud fra Langå station mod Aarhus


Den gamle jernbanebro


Dato: 31-10-2010
ID nr.: 338
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Den rustrøde jernbanebro bliver nu brugt til at forbinde Langå med cykelstien til Laurbjerg og videre til Silkeborg


Den gamle jernbanebro


Dato: 31-10-2010
ID nr.: 337
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Den rustrøde jernbanebro er genopført efter 1864. Jernbanen blev indviet i 1862, men da tyskerne sprang broen i luften under krigen, blev den genopført i samme stil som den gamle bro, lavet i England og sejlet hertil.


Broen over Gudenåen


Dato: 31-10-2010
ID nr.: 336
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Jernbanebroen, som er indviet i 1948. På broen er der anlagt dobbelt spor samt rangerspor.


Bøsbro Kro Laurbierg


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 272
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Et enestående kvalitetsfoto af Bøsbro Kro taget før jernbanen blev etableret med to spor gennem Laurberg – skete så vidt oplyst i 1908. Umiddelbart ligner det en markedssituation foran kroen. Solen står lavt og der er endnu ingen blade på træerne, så det ligner en forårsdag i Laurberg. Huset bag kvæget flager på facaden og på flagstangen foran. Det ser ud som om, L. A. Olsens Manufakturhandel holder til der endnu. I så fald er kortet fra 1905/06, da forretningen flytter op i huset overfor Bøsbro Kro i 1906. Bemærk at producenten har stavet Laurberg med i ”Laurbierg”. Afsendt fra LAURBJERG den 5. 8. 1908 til Skræddermester Thomsen i HADSUND. Frimærket er med Frederik VIII, og udgivet i anledning af tronbestigelsen i 1907.


Laurbjerg Station før 1908


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 266
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Laurbjerg Station. Foto stammer fra postkort med 4 motiver fra Laurbjerg, som også vises her på siden. På fotoet ser det ud som der kun er anlagt et enkelt jernbanespor, hvilket må betyde at fotoet er taget før 1908.


Langaa Jernbanestation


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 263
Kilde:
Kilde ID:
Link:

Gammelt postkort - ingen nærmere information.


Hadsten - Nørregade


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 261
Kilde:
Kilde ID:
Link:

På den anden side af jernbanen ses til venstre det gamle apotek som i dag huser EXPERT. På højre side isenkræmmer forretning.


Jernbaneoverskæringen i Hadsten


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 245
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Postkort afsendt den 9. 11. 1911 fra HADSTEN. Desværre har postkortet været opklæbet og i øvrigt beskåret i bunden. Overskæringen som deler Nørregade og Søndergade har kun et enkelt spor, og derfor må det antages at fotoet er taget før 1907.


Gitterbroerne over Gudenåen.


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 211
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Gitterbroerne som blev taget i brug i 1908 og saboteret i 1943. Billedet er taget fra postkortet som viser Partier fra Langå og omegn.


Jerbaneoverskæringen i Åbro


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 210
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Jernbaneoverskæringen set fra Langåsiden mod Gudenåen. Billedet er taget fra postkortet som viser Partier fra Langå og omegn.


Partier fra Langå - Postkort


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 208
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Postkort afsendt fra Langå den 2. August 1922. Frimærket er 15 øres mærke med Chr. X (AFA 70), udstedt førstegang den 15. Nov. 1913. Postkortet som viser Broerne over Gudenåen, Åbro og udsigt over Østergaard, kan sagtens være af noget ældre dato end 1922


Langå Banegård


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 206
Kilde:
Kilde ID:
Link:

Bemærk de åbne engområder som i dag er bebygget og skovområder.


Langå Station


År: 1906
ID nr.: 199
Kilde:
Kilde ID:
Link:

1. Klasses venteværelse på Langå Station. Fra 1906 eller lige før


Hadsten Højskole


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 194
Kilde:
Kilde ID:
Link:

Postkort taget fra banen. Årstal ukent, men formodentlig før 1940.


Jernbanebroen


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 160
Kilde:
Kilde ID:
Link:

Den sidstopførte af broerne opført i starten af 1950'erne.


Hadsten Station


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 156
Kilde:
Kilde ID:
Link:

Parti set fra Østergade mod nord.


Hadsten Station


År: 1921
ID nr.: 155
Kilde: Thomas Høiland Auktioner
Kilde ID:
Link: www.tha.dk

HADSTEN. Parti fra. Jernbanestationen set fra sporsiden, godt kort anvendt i 1921


Langaa Station


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 153
Kilde:
Kilde ID:
Link:

Parti ud over Langå Station, med vandtårnet og remisen. Partiet er stammer fra et postkort og er formodentlig fra omkring 1910


Broerne over Gudenåen


Dato/år: Ukendt
ID nr.: 152
Kilde:
Kilde ID:
Link:

Broerne over Gudenåen. Partiet er stammer fra et postkort og er formodentlig fra omkring 1910


Langaa Station


Dato: 11-01-1911
ID nr.: 149
Kilde: Thomas Høiland Auktioner
Kilde ID:
Link: www.tha.dk

LANGAA STATION. Langaa 11.1.11


Gitterbroen over Gudenåen


Dato: 03-10-1910
ID nr.: 146
Kilde: Thomas Høiland Auktioner
Kilde ID:
Link: www.tha.dk

LANGAA. Jernbanebroen over Gudenaa ved. Koloreret godt kort med dobbelt damptog for større togstamme. Frankeret med Fr. VIII 5 Øre annulleret med stjernestempel VEJRUMBRO, transitstemplet Viborg 3.10.10


Jernbanen ind mod Laurbjerg


Dato: 21-03-2008
ID nr.: 79
Kilde: Allan Gorm Pedersen
Kilde ID:
Link:

Set fra sydsiden (Hvor Ådalsvej slutter)


Indvielse Århus - Randers


Dato: 03-09-1862
ID nr.: 63
Kilde: Historisk Center Dybbøl Banke
Kilde ID:
Link: www.1864.dk

Frederik VII og Grevinde Danner kommer kørende med toget til festlighederne.


Prøvekørsel med Damp


År: 1972
ID nr.: 24
Kilde: John Erik Pedersen
Kilde ID:
Link:

I forbindelse med DSBs 125 års jubilæum, blev Dampmaskine P 917 prøvekørt i foråret 1972


Prøvekørsel med Damp


År: 1972
ID nr.: 23
Kilde: John Erik Pedersen
Kilde ID:
Link:

I forbindelse med DSBs 125 års jubilæum, blev Dampmaskine P 917 prøvekørt i foråret 1972